Úl s otáčivým plodištěm

21.12.2009 08:46

Jsem zastáncem tradic a také díky tomu jsem se dostal ke včelařství, ale co to vlastně je ten úl s otáčivým plodištěm? Opravdu umožňuje zlepšení včelaření, nebo je to jen nějaký výmysl, hezky vypadající stroj, na kterém bohatnou nějaké firmy? Já osobně necítím potřebu mít úl s otáčivým plodištěm, ale když jsem narazil na propagační e-leták, tak jsem k tomu udělal takové krátké shrnutí, protože ani mě se to moc číst nechtělo. Hold dřevo je dřevo.

V zimě jsou v úlu pouze varroa samice. Na jaře samička naklade vajíčka do buněk a z vajíček se stanou larvičky, které se živí hemolymfou na včelím plodu. Celý princip podle pana Lajoše Kónyi tkví v tomto, cituji. "Hlavička embria na základě zemské přítažlivosti se vždy vyvíjí nad kuklou. Pokud vtomto období otočíme kuklou- plástem, tak vajíčka embria roztoče se dostanou pod kuklu tam se na lepkavé výměšky žláz kukla včely přilepí, nemohou se vylíhnout." Dá se říct, že je tak roztoč kuklou utlačen a je tak narušen jeho klidný rozvoj.

Všechno je z plastu, takže se musí nejprve mezistěny natřít tenkou vrstvou vosku, aby úl přijaly. Točí se pouze plodiště. Medník je v r. m. 42 cm x 18 cm. Plodiště se točí každých 6 hodin o 60o, za den tak o 240o. Čili 360o za 36 hodin. Otočení včelstvo neznepokojuje. Celé je to na 12 V autobaterii, která se musí dobíjet a udržovat.

Pokud vás to pořád nechytlo, tak vás třeba chytnou přednosti. Mě to ale pořád nepřesvědčilo. Cituji:

"Výhody oproti dřevěným úlům

  • Plod v plodišti a med v medných plástech je zcela oddělen
  • Včely nejsou schopny omezit matku v kladení
  • V plodišti se vytváří jednolitá plodová plocha od loučky k loučce.
  • Otáčení plodiště se projevuje, jako opatření proti rojení
  • Vytváří podmínky pro silnější včelstva
  • Kontrola plodiště se podstatně snižuje
  • Kontrola plodiště se provádí bez sundání medných nástavků
  • Otáčení plodiště narušuje vývoj roztoče, příjem potravy páření
  • a snižuje populaci
  • Menší je potřeba léčiva, zmenšuje se zatížení léčivy
  • Snižuje se riziko onemocnění včel, zavlečením nemoci nákupem mezistěn

Další přednosti oproti dřevěným úlům

  • Úl je vybaven horním a spodním česnem
  • Regulovatelné větrání, vysoká větrací hodnota
  • Úl je zhotoven z mimořádně tvrdého pěnového PVC
  • Vzdušná propustnost materiálu je zanedbatelná nepřijímá vlhkost, nebortí se
  • Nepropouští teplotu
  • Odlehčený materiál zabezpečuje nízkou tíhu (váhu)
  • Dlouhá životnost úlu"

Můj osobní názor je takový, že mě to pořád nepřesvědčilo hlavně z důvodu použitého materiálu. Jo kdyby to bylo ze dřeva, pak potom žádná. Nemuselo by se léčit, tak to by byla budoucnost. Ale v tomto stadiu, to určitě trh nezaplaví. Překlad z maďarštiny do češtiny byl strašný, ale nebylo to zas tolik textu, jak jsem si původně myslel. 

—————

Zpět


Anketa

Myslíte si, že bude možné včelařit v tradičních materiálech bez léčiv?

Ano
(138)
64%

Ne
(79)
36%

Celkový počet hlasů: 217


Diskuze: Úl s otáčivým plodištěm

Datum: 11.05.2011

Vložil: Otokar Kulhánek

Titulek: otáčivé plodiště

Baterii lze přece umístit i mimo včelín. Plastové rámky i s plast. mezistěnymi od p. Žáka z Jablonce nad Nisou pro úly Langstroth 2/3 jsou perspektivní.
Poraďte kde je zmiňovaný úl k vidění a ke koupi? Děkuji. otokar.kulhanek@seznam.cz

—————

Datum: 30.12.2010

Vložil: Honza T.

Titulek: nazor

Kdyby nebyli lide kteři hledaji nové spúsoby včelařeni ,tak ješte dnes choveme včely v klátech.Samozřejmě každe hledáni přinaši spousty slepých cest.Osobně včelařim v polystyrénu ,na doporučeni přitele včelaře ,který v polystyrénu včelařil už před revoluci.Dnešni polystyrénové úly maji integrovane výstuhy takže snesou mnohem vice . Třeba rámky mám tradični dřevo ,nemuže být všechno z plastu .Popisovane otočne plodište jsem měl tu čest si prohlédnout a osahat .Osobne se mi nelibi že i mezisteny jsou plastové a toto otočne plodište vyžaduje napájeni z baterie kterou bude nutné nabijet ,ve včeline a kočovném voze se to dá třeba řešit fotovoltaickym panelem .Múj názor je že se to u nás neprosadi český včelař je konzervatývni a proti hovoři i cena .Uvidime ?

—————